En färgkick med Lab-läget

Förhoppningsvis börjar snart den tid på året då världen sprakar av färg. Ibland kan jag dock tycka att jag har svårt att fånga färgexplosionen på bild. Det ser alltid lite tristare ut i mina fotografier än det jag såg genom mina ögon. Som tur var så finns en lösning. Och den är faktiskt lite magisk.

Nu ska jag för ett par sekunder bli lite teknisk. Du kan strunta blankt i det om du inte vill grotta ner dig. Du vet säkert att du kan boosta färgerna via olika verktyg i Photoshop. I den vanliga RGB-läget är det dock omöjligt att boosta färgerna utan att i viss mån spä på kontrasten. Och tvärtom. Något som kan förstöra en bild om du är för hårdhänt. Därför finns ett läge kallat Lab som skiljer på färg och ljus. Tänk så fint.

Så plocka fram en bild som du vet kan bli färggladare, en bild där det gömmer sig potential för en färgkavalkad. Och du, ibland kan det till och med dyka upp färger som du inte ens ser i din originalbild. Det är det som är så magiskt.


Original

1. Konvertera till Lab

Det första du måste göra är att konvertera från RGB till Lab. Gå till Image > Mode > Lab Color (Bild > Läge > Lab-färg).

Ett tips är dock att skapa en lagerkopia via ”Ctrl” samt ”J” innan.

Du kommer inte märka någon förändring rent visuellt men nu har en hel del ändrats bakom kulisserna. Du är redo att börja labba med lab.

2. A-kanalen

Nu ska du använda Curves (Kurvor) för att kicka till färgerna och jobba med ljuset. Gå till Layer > New Adjustment Layer > Curves (Lager > Nytt justeringslager > Kurvor).

Om du är van att använda kurvor så kanske du kommer haja till lite. I rullmenyn, där det vanligtvis står RGB står nu Lightness (Ljushet). Om du fäller ner menyn så hittar du även a & b.

Den första rör, som du kanske förstår, ljuset. Lämna den tills vidare. Hoppa istället till a-kanalen. Både a- och b-kanalen innehåller färginformation.

Det du ska göra är att ta ändpunkterna och dra dem rakt in u kurvfönstret. Det viktiga är att de dras lika mycket om du vill slippa färgstick i bilden. Ha rutnätet som måttstock. Vill du ha större precision så kan du få mindre rutor att måtta efter. Håll inne ”Alt” på tangentbordet och klicka på rutnätet.

Den övre punkten ger mer magenta och den undre mer grönt.

2. B-kanalen

Hoppa därefter över till b-kanalen. Här gör du exakt samma procedur. Den övre punkten ger mer gult och den undre mer blått.

3. Lightness

Slutligen så kan du hoppa över i Lightness-kanalen. Här kan du jobba med ljuset separat om det behövs. Ljusa upp, mörka ned eller skapa en S-kurva för kontrast. Det är upp till dig.

4. Tillbaka till RGB

När du är färdig så kan du byta tillbaka till RGB-läget för att fortsätta din bildbehandling. Märk dock att du inte kommer kunna behålla ditt justeringslager mellan de olika lägena utan måste slå samman till ett lager.

Om du tycker att effekten blev för markant så kan du tona samman din lagerkopia med din originalbild genom opacitetsreglaget i lagerpanelen.

11 kommentarer En färgkick med Lab-läget

  1. Jesper

    Tycker det är lysande att det alltid kommer tips som jag precis har undrat över. Satt igår och klagade på att bilderna ofta saknar ett färg-stuns. Väldigt lägligt postar du då det här. :-)

    Visserligen kände jag redan till det här tipset men ändå trevligt sammanträffande. Repetition är ju bra grejer har jag hört.

    Svara
  2. Bengt Olsson

    En fråga bara Sanna: Jag har använt mig av detta tidigare, men läste sedan en artikel/bok – osäker på var – som hävdade att man ”förstör” bilden genom att konvertera till Lab och tillbaka till RGB. Vissa pixlar skulle kombineras till ”färgklumpar”, konturerna skulle bli oskarpa mm. Jag har inte okulärt kunnat se ngt i mina bilder men har ändå avstått när bilderna ska skrivas ut i större storlek. Nåt du vill/kan kommentera?

    Svara
      1. Gustaf Hellsing

        Lab är en större färgrymd än RGB så inga färger försvinner ut i ”tomma rymden” som det kan hända när man går från RGB till CMYK.

        Svara
  3. Pingback: Tweets that mention En färgkick med Lab-läget | Sannas Photoshoprecept -- Topsy.com

  4. Jonas

    Jag har inte riktigt förstått grejjen med labfärgboosten. Jag tycker jag får ett identiskt resultat om jag höjer vibrance/saturation i rgb i proportionerna ~ 35%/65% jämfört med lablägemetoden. Vad är grejjen?

    Svara
    1. Sanna

      Grejen är att du kan justera färg och ljus separat vilket inte går i den vanliga RGB-läget. Ökar du färgmättnaden där så följer alltid en viss kontrastökning med på köpet och tvärt om.

      Och du kan uppleva att färger dyker upp som inte går att plocka fram i RGB-läget. Därför är Lab fenomenalt.

      Svara
  5. Pingback: » Photoshoprecept #1

  6. Anders Jensen

    Konverteringen mellan RGB och Lab kan mycket riktigt påverka kvaliteten. Men sällan (aldrig) märkbart om man gör det en gång fram&tillbaka. Skulle du däremot göra 100 konverteringar i rad skulle du se en markant försämring. Bilden måste ju ”räknas om” när kanalerna görs om, därav kvalitetsförlusten.

    Ang. Lab vs Vibrace/Saturation i RGB: Ibland kan skillanden tyckas minimal. I andra fall är det en oändlig skillnad. Lab innehåller fruktansvärt mycket fler färger än RGB. Till och med färger som inte syns för blotta ögat (tex extremt mörkgul som ändå inte är brun och sånt). Det gör att färger som ligger nära varandra i RGB kan separeras tydligt i Lab. På så vis kan resultat uppnås som aldrig vibrace/saturaion kan matcha. (även om du kör med blandningsläget luminosity för att inte påverka kontrasten)

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *